De vier exposanten in ‘New Perspectives’ hebben een uiteenlopende thematiek. Hun interesses beslaan zowel het collectief als de persoonlijke noden. Zij halen hun inspiratie uit verschillende bronnen, o.a. films, boeken, wetenschap, natuur, gender, sociale media en maatschappelijke kwesties. Deze jonge generatie kunstenaars onderzoekt met nuance de maatschappelijke actualiteit.
Kris Reijersen van Buuren (NL, 2002) schildert intieme details van alledaagse scenes in een monotone, oranje-geel-bruine waas. We zien uitsnijdingen van een actie die bevroren is, waar iets staat te gebeuren of van iets dat al is geweest. De inspiratie haalt zij veelal uit films en eigen fotoarchief. Haar werk oogt kwetsbaar en mysterieus, soms voyeuristisch maar laat je zelf zoeken naar het verhaal.
Justus de Rode (NL, 1997) behandelt in zijn werk de natuur zoals de 19e-eeuwse wetenschapper Von Humboldt dat bedoeld heeft: met waardering van zowel het ecologische systeem als de esthetische verwondering. Om de verbeelding extra effect te geven kiest De Rode voor de printtechniek cyanotype -een klassiek documentatietool voor botanisten.
De werken van Leon Stoffelen (UK, 1992) ademen homo-erotisch verlangen, mede door het kleurgebruik en de compositie. Verre uitzichten worden als het ware omlijst door close-ups van blote lichamen, wat telkens dromerige, zoete beelden oplevert. De inspiratie haalt hij van internet, romantische schilderijen of glossy magazines.
Cao Tang (CN, 1997) schildert met air-brush techniek landschappen. Behalve bergen en platteland figureren ook dieren, huizen, verkeersborden of andere hedendaagse symbolen. In zijn werk versmelten de maakbare wereld en de mystificatie van de natuur veelal tot een surrealistische collage. Die symbiotische relatie staat hier voor de spanning tussen natuurbehoud en de moderne levensbehoeften.