07 APR / 05 MAY – Jantien Jongsma, Stan Klamer

Werk op papier, tekeningen

Kunstenaars: Jantien Jongsma, Stan Klamer

07-04 t/m 05-05-2024

Afbeelding: Jantien Jongsma, De Hofjes (The Courtyards), 2023, gouache on paper, 50 x 70 cm

 

Jantien Jongsma (1965) realiseerde onlangs het project Back to the Future over haar woonwijk Slotervaart, een van de tuinsteden van Amsterdam die in de jaren vijftig volgens het principe licht, lucht en ruimte werd gebouwd. In de tekeningen voor het project concentreerde ze zich eerst op het groen en de vogels van de parken en daarna op de architectuur. Vervolgens kwamen de mensen in de wijk aan bod: fietsers, pakketbezorgers, winkelende mensen die als in een soort choreografie steeds dezelfde handelingen uitvoeren.

Jongsma vat het geheel op als een ballet en geeft de bewoners ook kostuums die folkloristisch en modernistisch zijn, de gebouwen en woonhuizen worden een soort decorstukken voor een continue voorstelling. De vooruitgangsgedachte van de modernistische architectuur krijgt hiermee een warm menselijke invulling waarin de stad verandert in een speelse en koesterende omgeving.

Ook bij Stan Klamer (1951) speelt de directe omgeving een belangrijke rol. Zijn atelier op het KNSM Eiland kijkt uit over het IJ waar hij de hele dag boten en vaartuigen aan zich voorbij ziet trekken. Schepen hebben een belangrijke plek in zijn tekeningen die hij opvat als een soort overdrachtelijke topografische kaarten waarin hij zijn gedachten kan ordenen. In zijn meest recente werk komen vaak cirkels voor, groot en klein die samen een constellatie vormen waarin boten, voorwerpen, mensen en dieren zijn verwerkt.

Het samenstel van cirkels is ook op te vatten als een hemelkaart of kosmologie waarin het spirituele en bovenaardse een plek krijgt. Stan Klamer tekent met grote precisie en concentratie in een tijdrovend proces dat direct voelbaar is en je de voorstelling in trekt. De kijker wordt daarmee uitgenodigd de associaties en gedachtensprongen van de kunstenaar te volgen en aan te vullen.

Afbeelding: Stan Klamer, No title, 2022, ink& watercolor on paper, 70×100 cm

 

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #ffffff;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 175px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}